ISVGO

ISGVO Modellen

Concept 1

Casemodding

Inhoud

Het gaat over computers en technologie van binnen zien. Zo zien kinderen waar ze dagelijks mee bezig zijn. De context met het dagelijkse word benadrukt, omdat kinderen van tegenwoordig dagelijks bezig zijn met moderne technologie, maar er vrij weinig van weten. Zo zullen ze zien dat het niet heel vanzelfsprekend is.

Structuur

Het kind zal in de computer zelf deel uitmaken van het programma, omdat hij/zij er letterlijk inzit. Hetgeen weer op het beeld zal verschijnen. Zo leren ze de techniek waar ze elke dag naar kijken ook van de andere kant te zien.

Gedrag

Deze installatie zal door meerdere mensen tegelijk bestuurd kunnen worden. Enerzijds van binnen, anderzijds van buiten. De persoon buiten is de gebruiker, en zal de computer opdrachten geven, terwijl de persoon binnen een deel van de computer zal zijn, dus die opdrachten uit moeten voeren. De feedforward zal door de desktop aan worden gegeven voor de gebruiker, en oplichten van binnen voor de computer zelf, zodat iedereen op één lijn zit. De feedback creëer je op deze manier zelf, als je in de computer zit.

Verschijning

De installatie zal er uit komen te zien als een gigantische computer met beeldscherm. Van buiten is hij rustig, maar van binnen is hij druk bezig, en vol met geluiden. Van binnen zal er ook van alles bewegen (kindvriendelijk uiteraard).

Omgeving

De context is het alledaagse, maar dan uitvergroot tot absurde proporties. Zo wordt je als kind eraan herinnert dat bijna niets zo simpel is als dat het lijkt. Fysieke uitgangspunten zijn dat iets kleins ook heel groots kan zijn, en het psychische uitgangspunt is dat je als kind erover na gaat denken over de complexiteit van dingen.

Concept 2

Zee opruimen

 

Inhoud

Een typisch milieubewustzijnsvraagstuk, maar dan op een leuke manier gepresenteerd. Het doel is kinderen bijbrengen dat je zuinig op de oceaan moet doen, want hij is al vies genoeg.

 

Structuur

De storytelling vind plaats door een ‘opdrachtgever’ die je vertelt dat je de zee schoon moet maken. Na mate je hierin vordert, krijg je ook feedback over hoe goed je dat gedaan hebt. Het word ook telkens een stukje moeilijker, maar nooit zo moeilijk dat kinderen zich er kut over gaan voelen als het niet lukt. Want het lukt toch wel.

Gedrag

Door middel van een beamer en een webcam zal een kind met de vloer kunnen interacteren. Hierop wordt een zee met viezigheid geprojecteerd. De webcam zal registreren hoe je de viezigheid weg haalt, en die informatie doorgeven naar het grote scherm, waar de ‘opdrachtgever’ je toe zal spreken. De zintuigen worden vooral visueel gestimuleerd, maar audio zal er ook zijn. Je zal ook mentaal gestimuleerd worden om het goed met de wereld voor te hebben.

Verschijning

De installatie zal er deels uit zien als een zee. Deels als een communicatiecentrum. De interactie bestaat vooral uit de kinderen die de viezigheid uit de zee vissen, waar veel beweging in gaat zitten.

Omgeving

Het zal een grote installatie worden, de kinderen worden gestimuleerd om na te denken over de aarde, maar kunnen in dit spel ook goed hun energie kwijt. Het bestaat voornamelijk uit bewegen en verplaatsen. Aan het einde van dit spel zullen de kinderen denken dat ze goed werk geleverd hebben

Concept 3

Samenwerken

 

Inhoud

Dit spel is voornamelijk gericht op het vermaakt van de kinderen, maar zal ze ook leren samenwerken. De boodschap is dat met zijn tweeën spelen veel leuker is dan in je eentje. Dit spel kan op z’n kinect’s gespeeld worden.

Structuur

Narratie zit hier niet echt in, aangezien we waarschijnlijk space invaders gebruiken als de basis van deze installatie. Het idee is dat het gespeeld kan worden, maar niet in je eentje, maar omdat het leuk is, zal een kind al gauw iemand anders zoeken om mee te spelen. Zo ontmoet je nog eens iemand. En samenwerken natuurlijk.

Gedrag

De kinderen zullen moet bewegen voor een scherm, waarbij het ene kind de ene actie doet, en het andere de andere actie. Bijvoorbeeld, in het geval space invaders, het ene kind zal door lopen het tankje bewegen, en het andere door springen schieten. Feedback zal door lichteffecten en geluid plaatsvinden.

Verschijning

Het zal er uit zien als een enorm scherm, met daarvoor twee gebieden. Één voor de ene speler, en één voor de andere. Middels geluid zullen ze weten of ze goed bezig zijn.

Omgeving

Het samenwerken zal worden gestimuleerd, wat kinderen misschien geneigder maakt om vaker op iemand af te stappen om mee te spelen. Het zal groot worden, om het extra immersive te maken.

Concept 4

Mooi = Lelijk/Lelijk = Mooi

 

Inhoud

Dit spel is bedoeld om kinderen te leren dat lelijk en mooi twee subjectieve begrippen zijn. Net als goed en slecht. Het werkt met een smartboard, waar je op kan tekenen, een webcam, die herkent wat je tekent, en speakers, die geluiden/muziek maken op wat je tekent. Het leert de kinderen ook kritisch nadenken over dat je niet altijd hoeft te geloven wat iedereen zegt.

Structuur

Het begint met kladden op een muur, maar zodra gemerkt word wat er gebeurd, zullen veel doelbewustere dingen gemaakt worden, om ervoor te zorgen dat beeld en geluid in harmonie komen. Of juist niet.

Gedrag

De kinderen interacteren met het apparaat door erop te tekenen. Hierbij gebruiken ze hun eigen creativiteit. Visueel gezien worden ze evenveel geprikkeld als auditief. Ze gaan samen. De feedforward is in dit geval ook de feedback.

Verschijning

De installatie zal eruit te komen zien als een soort robotmachineding. Het ding lijkt geen waardeoordeel te vellen over wat je als kind doet, dus moet je dat zelf maar doen. Het ding zal middelgroot worden. Het zal er plastic/metalig uitzien.

Omgeving

De context van de installatie is de huidige media van tegenwoordig. Als veel mensen zeggen dat iets goed is, zal het wel. Door iets nieuws van jezelf te creëren waar de installatie wel op reageert, maar niet oordeelt, zal je zelf moeten bedenken wat je ervan vind.

 

Advertisements

About tinus22

Ik ben Tinus. En jij niet!
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s