Belevingsconcept

Belevings concept

Voor de crash.

Het kind stapt als eerste de 3D-desktop in (een desktop nagemaakt in het groot) en het kind hoort herkenning te voelen, omdat hij/zij dit vast wel eerder gezien heeft.

In de heuveltjes die zo kenmerkend zijn voor een Windows-desktop zitten elektronica, maar dat kun je aan de voorkant niet zien. Aan de achterkant wordt de glooiing van de heuvel afgesneden, wat wilt suggereren dat het slechts een decor is. Aan de achterkant van de heuvels kun je met je handen in de elektronica, wat ervoor zorgt dat de desktop gemanipuleerd wordt (Kleur, beweging en vervorming hebben alle drie een eigen heuveltje). Als ze dit ontdekken zullen ze zich verwonderen, en er mee spelen. Als je met alle drie de heuveltjes tegelijk gaat spelen, zal het systeem een waarschuwing geven. Als je drie keer met z’n drieën tegelijk aan de heuveltjes zit, zal het systeem kunstmatig ‘crashen’. De kinderen zullen denken dat ze iets kapot hebben gemaakt, en niet meteen weten wat ze moeten doen.

Na de crash.

De interactie met de desktop zelf is weg (kinderen zullen waarschijnlijk proberen het opnieuw aan te krijgen met de heuvels, maar dat weigert het systeem dan). De lichten zullen vervangen worden met andere visuele of geluidshints, zodat ze wel doorkrijgen dat het niet kapot is, en dat er meer te doen valt. Ergens in het landschap komen dan knikkers tevoorschijn, en opeens valt het op dat het landschap gemaakt is om op te knikkeren. Hopelijk zullen ze de knikkers aanpakken, en dan knikkeren. Na verloop van tijd, als de kinderen lol hebben, zal het systeem weer opstarten, wat de kinderen zal verbazen. Als het goed is, begint het dan weer opnieuw.

 

Belevingsscenario interactieve installatie

Before crash

–  mooi uitgelichte 3D weergave van een desktop

–  de achterkanten van bepaalde objecten zijn van plexiglas en je ziet hier de techniek achter. Op het moment dat je hier mee gaat spelen verandert de achtergrond van de installatie

–  bij iedere verstoring verschijnen audiovisuele waarschuwingen

–  bij systeem overload -> crash

After crash

–  stroom uit

–  andere belichting/omgevingsgeluid

–  kinderen raken gedesoriënteerd

–  er komen knikkers in het landschap (uit de omgeving van de installatie)

–  kinderen maken ‘funativity’ met de knikkers

–  na verloop van tijd start het systeem overnieuw op

–  de knikkers gaan terug naar het reservoir

procedure begint overnieuw

 

ISGVO Model

 

Casemodding

Inhoud

Het gaat over computers en technologie van binnen zien. Zo zien kinderen waar ze dagelijks mee bezig zijn. De context met het dagelijkse word benadrukt, omdat kinderen van tegenwoordig dagelijks bezig zijn met moderne technologie, maar er vrij weinig van weten. Zo zullen ze zien dat het niet heel vanzelfsprekend is. Maar hoe ingewikkeld het ook is, het blijft technologie. We willen de kinderen laten zien dat er meer is dan alleen computers, en dat gaan we doen door ze een levensgroot systeem te laten crashen.

Structuur

Het kind zal letterlijk in het systeem komen, en kan tasten in de bedrading van de computer. Hiermee kan de computer gemanipuleerd worden, maar als teveel kinderen tegelijk iets doen zal het systeem crashen. Hierna zullen ze fysiek lol moeten hebben met het landschap, hopelijk zullen ze hiermee inzien dat je ook op andere manieren lol kunt hebben. Daarna gaat de computer vanzelf weer aan.

Gedrag

Deze installatie zal door meerdere mensen tegelijk bestuurd kunnen worden. Door de openingen in de bedrading kan het kind de desktop manipuleren (kleur, beweging, distortion). Op deze manier zal het systeem feedback geven op de kinders, omdat de kinderen het systeem veranderen. Als je drie keer met z’n drieeen tegelijk gaat lopen kutten crasht het systeem, en dat kenmerkt zich doordat het licht uitgaat.

Verschijning

De installatie is een box waarin letterlijk de teletubbie heuveltjes van Windows XP nagebootst worden. Op de achtergrond word de blauwe lucht getoond, en daar komen de veranderingen ook in voor. De heuveltjes zijn alleen van de voorkant echt heuveltjes, daarachter zijn ze open en vol bedrading. Het is een groot ding.

Omgeving

De context is het alledaagse, maar dan uitvergroot tot absurde proporties. Zo wordt je als kind eraan herinnert dat bijna niets zo simpel is als dat het lijkt. Het kind wordt ook geleerd dat het best oké is om met technologie om te gaan, als je maar niet vergeet dat niet het enige is dat er is op deze wereld.

Interactie en informatie

Interactie: input van gebruiker + feedback van systeem, die leidt tot gewenste beleving

De input van de gebruiker is dat de kinderen met zijn drieën tegelijk met de hand in de heuvels gaan dit zal de achtergrond aantasten. Bij een herhaling van driemaal zal de computer uitvallen.

1e keer zal het beeld verschuiven of storen                                     ————————–

————————–

————————–

————————–

 

2e keer zal het beeld op de blue screen spring <de error>.

3e keer zal de computer uit springen.

De stroom valt uit en zal alles uit springen en is het donker op de heuvels.

Springt er dan een licht aan na enkele seconden? Verlicht alleen de knikkers en      knikkerput.

Nadat er een hoogte van de knikker is voldaan zal de computer weer aan springen.

(Dit zal zich voor doen als een plezier meter of een samenwerk meter)

De knikkers worden los gelaten als de stroom uit gaat

“je kunt er een verhaal aan hangen dat de onderdelen terug moeten worden gevoerd/gevonden om de computer weer aan de praat te krijgen.” dit moet dan doormiddel van knikkeren.

Wat voor sensoren hebben we nodig:

(indicatie) 

Aantal beweging sensoren: (Voor in de bergen, detecteert beweging van de armen van de kinderen in de berg).

Een lichtsensor: ( Kijken hoeveel knikker hij loodst)

Een druksensor: (Voor het gewicht van de knikkers die terug in de buis komen).

Of een tijdklok: (Instellen na 5/10 minuten stroom weer aan gaat).

Informatie

–   Gedrag verandering bij de kinderen op gang brengen. Dat ze weer naar buiten

gaan spelen, of samen spelen in plaats van achter de computer duiken.

–   Dat er ook leven is naast de computer dat je zelf ook kan vermaken. Zonder dat er een computer is.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s